Sunday, May 20, 2007

Cerita suatu pagi.....

"Serahkan kelemahan diri kepada orang lain dan carilah kelebihan. Insyallah jauh langkahnya nanti" kedengaran ayat ini seperti sombong, tiada muhasabah diri tetapi inilah realiti. Kita mesti mencari apakah kelebihan diri sendiri dari menghitung dan mencari salah sendiri. Kenapa dikatakan kelemahan diri x perlu dinilai? Jawapannya cukup mudah. Terlalu ramai yang telah menilai dan melihat kelemahan kita. Itulah sifat manusia. Contoh yang cukup mudah adalah seperti membeli barang dikedai. Kita akan membelek-belek sebelum membeli untuk mencari sebarang kekurangan atau kecacatan. Apabila berpuas hati barulah dibeli.

Begitulah dalam kehidupan kita seharian, pemilihan sesuatu adalah berdasarkan sedikitnya kelemahan atau kekurangan dan bukanlah berdasarkan apakah kelebihannya. Jadi, setiap apa yang kita lakukan, carilah kelebihan diri, Gilaplah dan serlahkan ia supaya tertutup segala kekurangan walaupun terlalu banyak mata yang memerhati dan menilai setiap kekurangan yang ada.

Jika dikeji, bersyukurlah dan jika dipuji, beringatlah. Jadikanlah kejian satu teguran supaya dapat membaiki diri. Teringat pada kata-kata seorang sahabat, "Tak hidup x mati kalau dengar cakap orang". Tiada orang yang berjaya dengan usaha orang lain. Untuk ke depan, kaki sendiri yang melangkah..... Fikir-fikirkan lah.

Wallahualam...

No comments: