Friday, September 22, 2006

220906.....

Perancangan untuk sebuah kegagalan

Kadang2 apa yg kita rancang bukan itu yg kita dapat. Banyak unexpected dalam hidup kita sehari2. Bende yg kita sendiri pon x boleh nk predict bile akan berlaku dan kadangkala undefined. Kite sendiri pun x tahu camne nk terangkan atau memahami sesuatu itu. Hanya anggapan dr pemerhatian dan pertimbangan hati yg selaluya tidak sama dengan dunia nyata.


Orang kata, segala kekusutan akan terurai apabila kita berdepan dengan kekusutan itu tanpa sebarang anggapan yg dibuat untuk menyedapkan rasa atau sebagai persiapan minda menghadapi sesuatu yg mungkin x terjangka. Dari pengalaman hidup, berdepan dengan kekusutan bukan satu cara terbaik menghadapinya. Perlunya sebuah perancangan dan persedian mental yg cukup supaya dapat menghadapi apa jua yg bakal ditempuh apabila kekusutan itu terungkai.

Berbalik kepada cerita tentang perancangan hidup, jgnlah terlalu mengharapkan apa yg dirancang dapat dicapai dengan mudah. Sebelum membuat sesuatu perancangan, perkara utama yg perlu difikirkan adalah unexpected yg bakal berlaku. Jika menanam pokok, jgn dirancang utuk memetik buahnya tetapi rancanglah bagaimana mengelak dari ia mati sebelum berbuah. Biasanya kegagalan mengajar bagaimana perancangan dapat dirancang dengan lebih berkesan. Tanpa kegagalan, erti berjaya seakan tidak bermakna.

Tanpa disedari, ketelitian amat penting dalam kehidupan. Ketelitian bukanlah bermakna cerewet atau terlalu memilih. Biasanya teliti dikatakan cerewet, dan terlalu memilih. Sebenarnya konteks teliti begitu luas. Sesuatu yg hendak dipilih hendaklah ditimbang dari setiap sudut dan bukanlah membandingkan dengan sesuatu yg lain. Walaupun hidup ini terlalu banyak pilihan, cubalah memilih sesuatu yg berada didunia nyata bukanlah sesuatu di dalam dunia ciptaan sendiri.

Kesimpulannya, rancanglah hidup dengan teliti. Pilihlah jalan hidup mengikut pertimbangan akal dengan bantuan hati dan paling utama peunjuk dari-Nya. Dalam perancangan, jgn dilupa rancangkan sebuah kegagalan instead of sebuah kejayaan. Bersedialah untuk gagal lebih baik dari bersedia untuk mengecap kemanisan dari kejayaan.....

- bila hati menulis-

1 comment:

ayong afzan said...

Ermmm...macam setuju je. Sometimes we can't get what we want. But, think positive because there must be hidden things that we don't know and have 'hikmah' for all of those happened. =)Keep smiling