Friday, June 23, 2006

Sky is blue?


Why sky look blue...is the sky really blue or it just any illusion make it blue.

Bile melihat ke langit kadangkala terpk besarnya nikmat yg Allah kurniakan pada kita. Banyak maksud tersirat dari apa yg tersurat di sekeliling kite. Semua nikmat yg diberi adalah supaya kita semua berfikit tentang hikmah dan rahsia disebalik sesuatu.

Berbalik kepada kisah langit tadi, hakikatnya di angkasa lepas adalah suatu kawasan yg terang. Warna hitam kelam yg kelihatan tue adalah kerana tiada satu benda pun yg di biaskan oleh cahaya. Tetapai kenapa langit itu biru, cantik n sedap mata memandang. Ia tidak kelam seperti dirinya yg asal. Warna biru itu adalah hasil biasan cahaya. Banyak benda yg tersirat dari penciptaan yg begitu indah ini.

Cuba kita kaitkan langit n kehidupan kita. Andaikan langit itu adalah impian setiap kita. Semuanya indah. Without any calar sikit pon. Indah cam warna langit. Banyak org hanya berfikir setakat ini sahaja tanpa memikirkan apa yg ada disebalik impian itu sendiri. Semakin kita negejar sesuatu impian itu, semakin kita akan melihat kekurangannya. Di sinilah perlunya kekuatan kita samada untuk terus mengejarnya atau pun membiarkan impian itu sekadar angan yg datang n pergi begitu sahaja. Bolehkah kita menerima sesuatu yg di impikan tetapi dalam keadaan yg x sama dengan impian kita?

Tanya diri, tanya hati, yg paling utama tanya Ilahi.....

No comments: